مضرات و خواص زرشک سیاه برای پوست در طب سنتی

مضرات و خواص زرشک سیاه برای پوست در طب سنتی در سایت جسارت

خواص زرشک سیاه ,خواص زرشک سیاه برای پوست,خواص زرشک سیاه هسته دار,خواص زرشک سیاه چیست,خواص زرشک سیاه ابگیری,خواص زرشک سیاه درطب سنتی,خواص زرشک سیاه وقرمز,خواص زرشک سیاه و عناب,خواص زرشک سیاه دانه دار,خواص زرشک سیاه تازه,خواص زرشک کوهی برای پوست,خواص زرشک کوهی چیست,خاصیت زرشک سیاه چیست,خواص زرشک سیاه در طب سنتی

مضرات و خواص زرشک سیاه برای پوست در طب سنتی

خواص زرشک سیاه , خواص زرشک سیاه برای پوست , خواص زرشک سیاه هسته دار , خواص زرشک سیاه چیست

در این مطلب از سایت جسارت به مضرات و خواص زرشک سیاه برای پوست در طب سنتی می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد .

درختی است کوتاه به ارتفاع دو الی سه متر پر شاخه دارای تیغ های کوچک نوک تیز با برگ های کوچک نازک تخم مرغی شکل به رنگ سبز تیره و گل هایی کوچک خوشه ای با رنگی بنفش ، این درخت وحشی به صورت خودرو در مناطق کوهستانی در کنار رودخانه و جاهای مرطوب می روید در اوایل بهار برگ می کند در اواخر اردیبهشت گل می دهد گل های آن تا اول خرداد بر سر شاخ های درخت می ماند میوه آن در مرحله اول رشد صورتی کم رنگ است در اواخر مرداد تغییر رنگ می دهد به رنگ قرمز مایل به آلبالویی سیر در اوایل شهریور باز رنگ عوض می کند این مرتبه به رنگ سیاه هر دانه میوه داری دو الی سه هسته کوچک بیضی شکل در داخل میوه می باشد به رنگ زرد . این میوه ها بسیار پر آب بوده و در اواخر مهرماه خوش های میوه را چیده در سایه پهن کرده کمی آب آن ها خشک تر شد آن را به بازار فروش می برند این نوع زرشک مشتاقان خاصی دارد بیشترین محل رویش این درخت در همدان ، تبریز ، نواحی خراسان  می باشد

خواص زرشک سیاه

خواص درمانی زرشک سیاه یکی از گیاهان دارویی است که در طب سنتی ایران جایگاه ویژه ای از گذشته داشته و دارد : روشن کننده پوست (شدت رنگدانه های پوستی راکاهش داده بنابراین سبب کم رنگ شدن لکه های پوستی می‌شود) . برطرف کننده ناراحتیهای دهان مانند آفت ، برفک و… . درمان قطعی جوش صورت . کبد را پاک و تقویت می کند . بی اشتهایی را برطرف می کند . در درمان یرقان و زردی موثراست . پایین آورنده و تنظیم کننده فشارخون . پایین آورنده و تنظیم کننده چربی خون .

برای تهیه 4/5 لیتر آب زرشک، یک کیلو گرم زرشک آبگیری خریداری نموده و آن را با آب سرد بشوئید و آبکش نمائید.  سپس مقدار آب ذکر شده را بر روی شعله گاز قرار می دهید تا به نقطه جوش برسد و سپس آن را از روی شعله بردارید و زرشک های شسته شده را داخل آن بریزید. (توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید زرشک را درون آب ریخته و بر روی شعله قرار داد؛ زیرا علاوه بر از بین رفتن خواص زرشک، مزه آن هم به تلخی میزند.)  بعد از آنکه زرشک ها را درون آب جوش ریختید درب قابلمه را گذاشته و پس از سرد شدن درون یخچال بگذارید و تا 24 ساعت صبر کنید.  پس از سپری شدن زمان مورد اشاره؛ آب زرشک غلیظ و گوارای شما آماده است و می بایست پس از صاف کردن آن با آبکش و گرفتن آب تفاله زرشک ها, آن را درون یخچال نگهه دارید و هر زمان که خواستید مقداری از آن را نوش جان کنید.

خواص زرشک سیاه برای پوست

اعمال دستگاه گوارش را منظم می کند . برای رفع یبوست مفید است . مبتلایان به بیماری قند می‌توانند با مصرف این گیاه قند خون خود را کنترل کنند . زرشک سیاه صفرا آور بوده و در درمان سنگ کیسه صفرا بسیار مؤثر است . درمان اگزما و خارش های پوستی که دلیل آنها کبد و غلظت خون و نه دلایل میکروبی یا ویروسی باشد .

مضرات و خواص زرشک سیاه برای پوست در طب سنتی

خواص زرشک سیاه , خواص زرشک سیاه برای پوست , خواص زرشک سیاه هسته دار , خواص زرشک سیاه چیست

زرشک میوه‌ای کوهستانی با رنگ قرمز و طعم ترش است که نوع پرورش‌یافته آن به رنگ‌های زرد، بنفش و آبی نیز یافت می‌شود. بوته یا درختچه زرشک، بوته‌ای تیغ‌دار است که تا طول ۱ تا ۵ متر رشد می‌کند و چوب آن به رنگ قرمز، قهوه‌ای یا زرد است. زرشک را میوه طول عمر می‌‌دانند و همان‌طور که می‌دانید، کشور ایران بزرگترین تولیدکننده زرشک در دنیا است و البته در این میان استان خراسان و شهرستان قائنات با در اختیار داشتن نزدیک به ۹۷ درصد از اراضی زیرکشت این محصول، تولید ۹۵ درصد از زرشک دنیا را در اختیار دارد. مهم‌ترین خاصیت زرشک ویتامین C فراوان آن است که مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها بویژه بیماری‌های عفونی و سرماخوردگی را به طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

خواص زرشک سیاه هسته دار

روش مصرف : ۲۵۰ گرم زرشک سیاه را بعد از تمیز کردن همراه با ۸ لیوان آب داخل ظرف غیر فلزی به مدت ۲۴ ساعت خیس کرده هر روز  ۱ لیوان از خیس کرده را پس از صاف کردن میل نمایید پس از اتمام آب داخل ظرف دوباره ۸ لیوان آب اضافه کنید این عمل را تا زمانی تکرار کنید که حتی رنگ خیس کرده به صورتی روشن متمایل شده باشد

خواص زرشک سیاه