دانه انگور

دانه انگور در جدول ,دانه انگور در جدول کلمات,دانه انگور در جدولانه,انگور دانه درشت در جدول,دانه انگور درحل جدول,نام هسته انگور در جدول,نوعی انگور دانه درشت در جدول,هسته انگور در جدول انلاین,معنی دانه انگور در جدول,دانه انگور در حل جدولانه,دانه انگور,دانه انگور سیاه,دانه انگور چند قسمتی است

دانه انگور

توضیحاتی در مورد دانه انگور

 شما هم افراد زیادی را می شناسید که هنگام خوردن انگور هسته ی آن را خارج می کنند. چون جویدن آن حالت ناخوشایندی برای اکثر افراد دارد. اما شاید باورتان نشود زمانی که دارید با سماجت تلاش می کنید هسته ی انگور را خارج کنید در واقع یک گنجینه را دور می اندازید. همین هسته های کوچک و سفت و اعصاب خرد کن به حفظ جوانی، سلامت، زیبایی و حتی تناسب اندام شما کمک می کنند.

آشنایی با دانه انگور

Vitis vinifera هم چنین معروف به Vitis coignetiae دانه های میوه انگور، که زمانی پس از آب گیری میوه دور ریخته می شدند، در حال حاضر منبع تهیه مکمل های غذایی هستند. انگور، نخستین بار حوالی دریاچه خزر کشت می شد و مصرف آن به شکل غذا و نوشیدنی در سراسر کشورهای مدیترانه قبل از نگارش انجیل رواج یافت. یونانیان باستان معتقد بودند انگور دارای فواید فوق العاده ای برای سلامتی است. تاکنون بیش ترین تحقیق درباره دانه انگور، در فرانسه به چاپ رسیده، با این حال دانه انگور همیشه در وهله دوم تجویز می شد. شرکت های تولیدی پس از نایاب شدن پوست بادام زمینی به مصرف دانه انگور پناه بردند. بخش اعظم عصاره دانه انگور که در آمریکا به فروش می رسد تولید یک شرکت ایتالیایی به نام ایندنا است.

خاصیت دانه انگور

انگور یکی از میوه‌هایی است که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد . انگور ممکن است با هسته یا بدون هسته (یا با هسته کوچک) باشد . معمولا بیشتر ما انگور بدون هسته را انتخاب می‌کنیم زیرا خوردن آن راحت‌تر است.اما اگر به‌سلامت خود اهمیت زیادی می‌دهید، بهتر است که انگور با هسته را انتخاب کنید. به گفته محققان خوردن دانه برخی میوه‌ها مانند سیب البته به مقدار بالا می‌تواند سم سیانور در بدن را افزایش دهد؛ درحالی‌که هسته انگور دارای خواص زیادی است.خوردن هسته انگور که کمی طعم تلخی دارد، هیچ ضرری به بدن نمی‌رساند.

روغن دانه انگور

به طور کلی ما دو نوع انگور داریم؛ انگورهای بدون هسته یا با هسته های بسیار ریز که به آنها انگور «بی هسته» یا «بی دانه» گفته می شود و انگورهای درشت با هسته های نسبتا درشت. روغن کشی از هسته انگورهایی با دانه های درشت انجام می شود. برای این کار باید هسته این انگورها هنگام فرآوری انگور برای تهیه انواع آبمیوه ها از آنها جدا و جمع آوری و بعد با دستگاه ها و روش های مخصوصی روغن آنها گرفته شود. این روغن با بسته بندی مناسبی به بازار فروش راه پیدا می کند.چرا روغن هسته انگور از گران ترین روغن های دنیاست؟ به این دلیل که تولیدکنندگان برای تهیه یک شیشه روغن به تعداد بسیار زیادی هسته انگور نیاز دارند و از آنجا که انگور به اندازه دانه سویا، آفتابگردان یا حتی میوه زیتون کشت نمی شود و فراوان نیست، هزینه های تولید این روغن خیلی بیشتر از سایر روغن هاست. تولیدکننده مجبور است برای داشتن صرفه اقتصادی مناسب، قیمت نهایی محصولش را بالا ببرد پس گران بودن این روغن به دلیل داشتن خواص بیشتر آن نسبت به سایر روغن های گیاهی مانند روغن زیتون یا کانولا نیست.

دانه انگور و آلودگی هوا

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما نتایج پژوهش ها نشان می دهند که هسته ی انگور نه تنها ما را در برابر آلودگی ها حفظ می کنند بلکه تأثیر منفی دخانیات را نیز تا حد زیادی کاهش می دهند. اگر در شهرهای بزرگ و در میان آلودگی هوا زندگی می کنید و یا جزو سیگاری های غیرفعال (افراد غیرسیگاری که در معرض دود سیگار قرار دارند) یا فول استرس هستید حتماً انگور میل کنید و هسته های آن ‌ها را درنیاورید.

دانه انگور و آنتی اکسیدان

هسته ی انگور سرشار از آنتی اکسیدان از جمله اسید فنول ها، توکوفرول و پروانتوسیانیدین است که برای سلامتی بدن غوغا می کنند. این آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و باعث تقویت بافت ‌ها و ارگان ها می شوند. خواص آنتی اکسیدانی، ویتامین ها ی C و E و بتاکاورتن موجود در هسته ی انگور به مدت 3 روز در بدن فعال می شوند و با عناصر مضر و آسیب رسان مقابله می کنند.

خواص دانه انگور

هسته ی انگور باعث تحریک جریان خون می شود. این کار مانع از ترومبوز (تشکیل لخته ی خون) شده و فشارخون را کنترل می کند. فلاوونوئیدها که جزو دیگر ترکیبات هسته ی انگور هستند باعث تقویت رگ‌ های خونی و تصفیه ی خون از بقایای داروها و دیگر عناصر مضر می شود. این ترکیبات همچنین برای افرادی که از مشکلات قلبی رنج می برند مفید است.هسته ی انگور به طور موثری با التهاب ها و عفونت های بدن مقابله می کند. به همین دلیل برای افرادی که دچار مشکلاتی مانند آرتریت، درماتیت، مشکلات پوست، سینوزیت، گاستریت، ورم معده و عفونت ادراری هستند مفید است. ترکیبات موجود در هسته ی انگور باعث تمیزی روده ها می شود.هسته ی انگور دوست چشم ‌ها است به خاطر اینکه حاوی میزان قابل توجهی ویتامین E می باشد. این هسته های سرسخت برای کاهش خستگی چشم ‌ها که به دلیل چشم دوختن به صفحه ی رایانه یا تلویزیون و یا مطالعه ی زیاد بروز می کند موثر است. هسته ی انگور همچنین برای مقابله با بیماری های چشمی ناشی از دیابت مفید است.خواص آنتی اکسیدانی هسته ی انگور از آن یک مکمل طبیعی برای مقابله با برخی از انواع سرطان ها ساخته است. این ترکیبات باعث پیشگیری از سرطان های پوست، پروستات و سینه می شوند.ترکیب‌های موجود در این هسته، ‌کلسترول و خطر بروز تصلب شرائین را نیز کاهش می‌دهد. ضربان قلب را تنظیم می‌کند و خطر حمله قلبی را به حداقل می‌رساند.

دانه انگور و سلامت مو

هسته ی انگور برای سلامت موها نیز مفید است چون باعث تقویت و مقابله با ریزش مو می شود. ترکیبات موجود در هسته ی انگور به تحریک جریان خون کمک کرده و خون را در مویرگ‌ ها نیز به جریان در می آورند. این مسئله نیز باعث تغذیه ی سلول‌ های پوست سر شده و از ریزش مو جلوگیری می شود.

خواص روغن دانه انگور

روغنی که از دانه انگور استخراج می شود حاوی تعدادی از اسیدهای چرب ضروری و مقدار قابل توجهی ترکیبات ویتامین ‌E است. یک از جالب ترین مواد تشکیل دهنده دانه انگور را پلی فنل ها (کاتکین) تشکیل می دهند. این تاننی که پروسیانیدین، لکو آنتو سیانین، پیکنو ژنول یا الیگو مریک پرو آنتوسیا نیدین(OPC) نیز خوانده می شوند جزو آنتی اکسیدان های قوی بشمار می روند. عصاره های تجارتی تهیه شده از دانه انگور حاوی فلاونوییدند و پوست و دانه انگور نیز حاوی ترکیبی به نام مهار کننده 5- نوکلئوتیداز است که به تازگی کشف شده است.از روغن دانه انگور می توان در آشپزی و تهیه غذاها استفاده کرد. این روغن طعم نامطلوبی ندارد و تنها در حرارت بالا بخار می شود. به علاوه، از نظر اسید چرب امگا-6 نیز غنی است. در اروپا از عصاره دانه انگور برای کمک به بهبود گردش خون استفاده می کنند. این ماده از اکسیده شدن چربی های خون جلوگیری کرده، مانع از تجزیه پروتئین های موجود در ساختمان رگ ها توسط آنزیم ها می گردد. در آزمایش بر روی حیوانات، عصاره دانه انگور موجب کاهش نفوذ پذیری مویرگ ها شد و ممکن است بر انسان نیز اثرات مشابهی داشته باشد. مویرگ ها در اثر ابتلا به مرض قند یا دیگر بیماری ها شکننده می شوند. در چهار تحقیق کوچک، عصاره دانه انگور بیش از دارونما گردش خون را بهبود بخشید و در نتیجه بیماران درد، تورم، گرفتگی شبانه عضلات، بی حسی و سوزش کم تری احساس می کردند. هم چنین مطالعات نشان می دهند عصاره دانه انگور ممکن است زوال لکه زرد را کاهش داده، قوه بینایی را که در اثر کار با کامپیوتر و تشعشع ضعیف می شود تقویت کند و نزدیک بینی را کاهش دهد. هر چند به انجام تحقیقات بیش تری در این زمینه نیاز است، اما نتایج فعلی امیدوار کننده است. پلی فنل موجود در دانه انگور در لوله آزمایش مانع از رشد استرپتوکوک موتانس، باکتری عامل فساد دندان، می شود. این ماده هم چنین مانع از تبدیل ساکارز(قند معمولی) به گلوکان می گردد و شاید به همین دو دلیل دانه انگور در حفظ سلامت دندان موثر باشد. یکی دیگر از فواید بالقوه دانه انگور خاصیت ضدالتهابی آن است.

خواص دانه انگور برای پوست

مصرف هسته ی انگور باعث جوانی و سلامت هر چه بیشتر پوست می شود. این هسته ها حاوی کلاژن و رسوراترول است؛ ترکیباتی که با پیری سلول‌ های پوستی و بروز چین و چروک مقابله می کند. باید بدانید که اکثر کرم ‌های موجود حاوی هسته ی انگور (به منظور کاهش آکنه و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست) هستند. ترکیبات موجود در این دانه ها ترشح کلاژن را فعال کرده و پوست را محکم، مرطوب کرده و به تقویت موها و مقابله با آکنه ها نیز کمک می کنند.

نحوه مصرف دانه انگور

برای برخورداری از خواص هسته ی انگور لازم است که در گام اول انگور را درسته و با هسته میل کنید. با این حال برای بهره مندی بیشتر از خواص آن راه‌ های دیگری نیز وجود دارد. عصاره یا کپسول های هسته ی انگور نیز وجود دارد. اگر می خواهید صرفاً با مصرف انگور درسته از خواص هسته ی انگور بهره ببرید حتماً میوه را به خوبی شستشو دهید. اگر به میوه های ارگانیک دسترسی دارید از آن‌ ها استفاده کنید. همچنین می توانید هسته ی انگور را خارج کرده بشویید و خشک کنید. آن‌ ها را آسیاب کرده و یا به صورت درسته در اسموتی ها یا آب میوه های خانگی بریزید. اگر هسته ی انگور را به همراه انگور درسته مصرف می کنید حتماً آن را به خوبی بجویید تا راحت تر هضم شوند. اگر مکمل آن را مصرف می کنید توصیه می شود روزانه 300 گرم مصرف شود. تاکنون هیچ عارضه ی جانبی خاصی برای مصرف هسته ی انگور گزارش نشده است. توصیه می کنیم اگر داروی خاصی مصرف می کنید و یا از بیماری خاصی رنج می برید قبل از تهیه و مصرف هر نوع مکملی با پزشک مشورت کنید.

لاغری با دانه انگور

برخی ترکیب‌های موجود دردانه‌های انگور، مانع از بالا رفتن وزن می‌شود. این ترکیبات از فعالیت آنزیم‌هایی که چربی را جذب می‌کند جلوگیری می کند.

عصاره دانه انگور

عصاره هسته انگور غنی از پرو آنتی سیانین (PCO )، یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که می تواند جلوی تخریب های سلولی در اثر رادیکال های آزاد را بگیرد و بافت های پیوندی را تعمیر و تقویت کرده و به فعالیت آنزیم ها کمک کند. PCO پاسخ های آلرژیک و دستگاه ایمنی بدن را با کاهش تولید هیستامین، تسکین می دهد.عصاره هسته ی انگور، یک مکمل نسبتاً جدید در ایالات متحده است، اگرچه در اروپا برای سال های متمادی استفاده شده است . عصاره هسته ی انگور از فشردن و تصفیه هسته ی انگور تازه تهیه می شود. PCO چیست؟ یک نوع بیوفلاوونوئید است که ماده طبیعی گیاهی است و بافت های زنده را تقویت می کند. این ماده از سال ۱۹۵۰ مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و فواید بسیاری از آن بدست آمده که از نظر علمی هم ثابت شده است ، از آن جمله : • افزایش استحکام رگ ها که مانع از بروز سکته و بیماری های قلبی می شود. از عوارضی مثل کبودی ، ادم ناشی از ضربه یا تصادف ، واریس ، ورم پاها و مشکلات عروق چشم جلوگیری می کند. • سطح ایمنی بدن را بالا می برد. • بینایی چشم را بهتر می کند . • گردش خون محیطی را بهبود می بخشد. • پاسخ های ایمنی و آلرژیک بدن را کاهش می دهد. • فرایند پیری را کند می کند و پوست را شاداب نگه می دارد. اخیراً به این نتیجه رسیده اند که اثر PCO در بدن ، ۲۰ برابر ویتامین C و ۵۰ برابر ویتامین E است. PCO در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد ، ولی به مقدار بسیار کم . بهترین منابع غذایی آن انگور ، تمشک ، آلبالو ، گیلاس و آلو است و معمولاً در پوست و دانه آنها موجود است. از این رو چون انگور را با دانه اش میل می کنند ، منبع خوبی از PCO است و بالاترین مقدار آن با غلظت ۹۵ درصد ، در هسته انگور موجود است. PCO ضد حساسیت و زخم است. اثر هسته انگور در بهبود بسیاری از بیماری ها مشخص شده است که ما به ترتیب آنها رابرای شما بیان می کنیم.می دانید که اکسیداسیون LDL – کلسترول یا کلسترول بد عروق را سفت می کند و احتمال سکته را به شدت بالا می برد و حتماً شنیده اید که ویتامین E ضد سکته است . اثر عصاره هسته انگور ۵۰ برابر ویتامین E است. با مصرف عصاره هسته انگور کلسترول کاهش می یابد و فشار خون نیز کم می شود.

بیشتر بخوانید : دانه انار به دانه ♥ سیاه دانه ♥ شاهدانه ♥ روغن هسته انگور